Zgodnie z komunikatem Ministra Cyfryzacji z 12 marca prowadzona przez gminy rejestracja uchodźców z Ukrainy, którzy chcą uzyskać numer PESEL oraz podjąć pracę i pozostać w Polsce, rozpoczyna się w środę (16 marca). W pierwszych dniach rejestracji możliwe jest znaczne wydłużenie czasu oczekiwania na załatwienie sprawy, dlatego też, jeśli to tylko możliwe, prosimy o odłożenie wizyty na kolejne dni!
Numer PESEL mogą uzyskać osoby, które:
- są obywatelem/obywatelką Ukrainy lub
- są obywatelem/obywatelką Ukrainy i mają Kartę Polaka lub
- są członkiem najbliższej rodziny obywatela/obywatelki Ukrainy, który/która ma Kartę Polaka, lub
- są małżonkiem/małżonką obywatela/obywatelki Ukrainy, ale nie mają obywatelstwa ukraińskiego
oraz przybyli w okresie od 24 lutego 2022 r. na terytorium Polski bezpośrednio z terenu Ukrainy w związku z prowadzonymi tam działaniami wojennymi.
Wniosek o nadanie numeru PESEL można złożyć w dowolnym organie gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wniosek należy złożyć osobiście. Dziecko do 12. roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku – z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie.
Wniosek w imieniu dziecka składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy ustanowiony przez sąd opiekuńczy lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem. Od dzieci, które nie ukończyły 12. roku życia, nie pobiera się odcisków palców.
Co należy przygotować?
- Wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym. Formularz znajduje się na naszej stronie BIP: https://nowasol.bip.net.pl/kategorie/153-ukr-wniosek-o-nadanie-numeru-pesel-w-zwiazku-z-konfliktem-na-ukrainie/artykuly/200-ukr-wniosek-o-nadanie-numeru-pesel-w-zwiazku-z-konfliktem-na-ukrainie
- Kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35x45 mm (szerokość x wysokość), jeśli osoba na zdjęciu jest w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – należy przedstawić odpowiednie zaświadczenie. Warto sprawdzić, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie. Podczas rejestracji w Urzędzie Gminy Nowa Sól istnieje możliwość otrzymania skierowania na bezpłatne zrobienie fotografii we wskazanym studio fotograficznym.
- Dokument potwierdzający dane, które są we wniosku i tożsamość. Jeżeli osoba nie posiada takiego dokumentu, może złożyć oświadczenie o jego braku pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- Jeśli wypełniany jest wniosek w imieniu osoby małoletniej (poniżej 18 lat), należy podać dane rodziców i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.
Usługa jest bezpłatna. Wnioskodawca otrzyma wydruk potwierdzający nadanie numeru PESEL.
Więcej informacji w językach ukraińskim i polskim znajduje się na stronach:
Sprawę związaną z nadaniem numeru PESEL można załatwić w Urzędzie Gminy Nowa Sól (ul. Moniuszki 3A, Nowa Sól), pokój nr 6. Godziny pracy Urzędu Gminy to: poniedziałek w godz. 7.00-16.00, wtorek–czwartek w godz. 7.00-15.00, piątek w godz. 7.00-14.00.
Prosimy przed przybyciem do Urzędu o kontakt telefoniczny celem umówienia się na konkretny dzień i godzinę, co pozwoli na lepszą organizacje pracy w urzędzie oraz sprawniejszą obsługę.
NUMER TELEFONU: (68) 387 20 16
W trakcie wizyty należy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego, zasłanianiu ust i nosa za pomocą maseczki oraz dezynfekcji rąk.